Webboptimering
Förståelse för användarnas beteende och löpande tester ger insikter som är avgörande för en förbättrad webbplats och ökad konvertering.
En webbplatsbesökares beslut att konvertera (uppfylla det mål som satts) påverkas av faktorer som färg och form, budskap, innehåll, navigering och teknik. Alla webbplatser och andra kanaler online ska ha ett självklart syfte men minst lika viktigt är att vägen till målet ska vara så enkel och tydlig som möjligt. Så är inte alltid fallet. Med verktyg för webbanalys får webbplatsägare svar på frågor om besökarna på en webbplats men för att kunna veta vilka detaljförändringar som gör skillnad behövs konverteringsoptimering och testning. A/B-testning den vanligaste metoden där två varianter av en idé skapas och visas för olika besökare för att sedan utvärderas mot ett uppsatt mål. Resultatet blir värdefulla insikter i vad som som påverkar konverteringsgrad och försäljning vilket sedan kan användas i beslut om förändringar på webbplatsen. Förutom A/B-testning finns andra varianter på test, exempelvis Multivariate testing där flera olika parametrar ligger som grund för ett resultat.
UpOnline arbetar främst med Google Optimize som optimeringsverktyg för att utmana kunders webbplatser och nuvarande design, budskap eller konverteringsflöde. Smidigheten med Google Optimize tillsammans med vår långa erfarenhet av beteende på webben och kunskap inom användarupplevelser (UX – User Experience) i mobilen, surfplattan, den stationära datorn eller den smarta klockan gör det snabbt och enkelt att komma igång med konverteringsoptimering. Utan krav på avancerad utveckling i webbplatsmallar eller fullbelagda IT-resurser.
Våga testa, kontakta oss idag!