Webbanalys
Data talar sitt tydliga språk. Rätt uppsättning av Google Analytics eller andra verktyg för webbanalys är ett krav för mätbara resultat.
Webbanalys ska ses som ett krav eftersom det säkerställer att uppföljningen av de målsättningar som sätts är möjlig och att mätningen av respektive kanal och den egna webbplatsen sker korrekt och kan följas upp på ett tydligt sätt. Utan webbanalys eller med felaktigt uppsatt webbanalys (vilket är förvånansvärt vanligt) är det omöjligt att veta vilka marknadsföringsinsatser som fungerar och ger det resultat som önskas, oavsett om det gäller nya följare på Facebook, antal visningar av en video på YouTube eller besök och konverteringar på den egna webbplatsen.
UpOnline arbetar med ett flertal webbanalysverktyg för att följa och analysera data tillsammans med våra kunder. Vi är självklart certifierade där det finns möjlighet.
- Google Analytic – Googles kostnadsfria verktyg för analys av webbplatstrafik, konverteringar och beteende på en webbplats.
- Google Tag Manager – Googles kostnadsfria verktyg för att samla och kontrollera flera script och taggar på en webbplats, ex. Facebook Pixel, Google Analytics, Hotjar och Google Ads konverteringsscript
- Google Datastudio – Googles kostnadsfria verktyg för att bygga sk. ”Dashboards” för att visualisera data från flera källor än Google Analytics, ex. data från Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram eller egna interna affärssystem
- Google Search Console – Googles kostnadsfria verktyg för webbplatsägare vilket ger värdefull information om en webbplats status, indexering i Google, felsidor och mobilvänlighet
- Bing Search Console – Bings motsvarighet till Google Search Console
Behöver ni hjälp att sätta upp eller säkerställa att er nuvarande webbanalys fungerar som den ska? Eller behöver ni vägledning i vilka mål ni ska följa och få dem presenterade i en realtidsdashboard som kan sitta på kontoret där kollegorna och cheferna kan följa utvecklingen av arbetet online? Kontakta oss, vi kan webbanalys.