Sökmarknadsföring (SEM)
Annonsera lokalt eller globalt med rätt sökord, vid rätt tillfälle på rätt plattform. Google Ads är snabbt, kostnadseffektivt och helt transparent. Ni vet vad ni betalar för och vad ni får.
Sökmarknadsföring (SEM) med Google Ads, Bing Ads eller andra annonsnätverk gör det möjligt att synas med olika annonser för en relevant målgrupp när de söker i mobilen, surfplattan eller på datorn. Annonserna kan även visas för personer när de surfar på relevanta webbplatser inom ett intresseområde genom sökmotorernas så kallade söknätverk och Displaynätverk.
Det finns många fördelar med sökmarknadsföring där kontroll över annonseringskostnader, inriktning mot mål och målgrupp, flexibilitet i var, när och hur annonserna ska synas samt möjligheten till uppföljning och optimering är några. Betalningsmodellen är auktionsbaserad där bud och kvalitetsresultat (annons- och sökordsrelevans, upplevelse av målsida tillsammans med ett antal andra faktorer) avgör annonsrankingen. Vad annonseringen får kosta är fullt flexibelt och varierar från företag till företag beroende budget, hur pengarna ska fördelas och de mål som sätts, exempelvis antal klick, visningar eller konverteringar. För detta finns olika budgivningsstrategier.
Sökmarknadsföring är väldigt snabbt och behöver ni synas på viktiga sökord eller webbplatser redan idag kan vi hjälpa er att komma igång inom någon timme. Sedan jobbar vi vidare tillsammans med utveckling, testning, komplettering och optimering av annonserna för att få upp kvalitetsresultat och få ner kostnaden per mål. Där det visar sig att investeringen ligger enligt förväntan eller bättre breddar vi synlighet på fler sökord och motsatt utesluter vi sökord där trafiken inte är lönsam – allt för att få mest möjliga tillbaka per investerad krona (Return on Investment, ROI och Return on Ad Spend, ROAS är två bra mätetal att arbeta med inom sökmarknadsföring.
Google Partner
UpOnline är certifierad Google Partner vilket innebär att vi genomgått utbildningar och uppfyller de hårda krav Google har på mediabyråer som hanterar och ansvarar för kunders annonsering i Google AdWords. Vi arbetar helt enligt sökmotorernas policys och ni som kund har tillgång till ert annonskonto vilket innebär att allt arbete sker helt transparent. Annonskostnaden (mediakostnaden) är helt separerad från arbetskostnaden för att ni ska veta vad ni betalar för och för att ni inte ska behöva känna er lurade av ”färdiga paket” som tyvärr finns i branschen och ofta säljs av mindre seriösa aktörer via telefon.
Investering
Vi får ofta frågan om hur mycket sökmarknadsföring kostar. Som tidigare nämnts är investeringen fullt flexibel och budgivningsstrategierna är många. Vi har inte några färdiga paket som passar alla eftersom de begränsar möjligheten till bättre resultat. Istället brukar vi rekommendera att börja smått för att testa och sedan växla upp. Det bästa resultatet uppnås genom långsiktighet och ett aktivt arbete för att nå högsta möjliga annonskvalitet och relevans, vilket i sin tur leder till lägre bud och ökad konvertering. Kampanjens omfattning, målgruppens sökbeteende och vår arbetsinsats är avgörande för investeringen och resultatet. Med en smart budgivningsstrategi där investeringen ger positiv avkastning är det enkelt att argumentera för en ökad budget.
Exempel på ett antal upplägg för Google Ads
- *Inkl. 5000 kr i mediabudget
- Ca 5h konsulttid
- Ett annonskonto
- En annonskampanj
- En annonsgrupp
- En responsiv annons
- Obegränsat med sökord
- Fokus på kostnad och klick
- Ett annonstillägg
- Länkning till Google Analytics
- Uppföljning efter kampanjslut
- * Exkl. flexibel mediabudget
- Ca 5h konsulttid
- Ett annonskonto
- Ett par kampanjer
- Ett par annonsgrupper
- Ett par annonser
- Obegränsat med sökord
- Anpassade budgivningsstrategier
- Ett par annonstillägg
- Länkning av flera verktyg
- Månadsvis uppföljning
- *Exkl. flexibel mediabudget
- Ca 10h konsulttid
- Flera annonskonton
- Flera kampanjer
- Flera annonsgrupper
- Flera annonser
- Obegränsat med sökord
- Anpassade budgivningsstrategier
- Flera annonstillägg
- Länkning av flera verktyg
- Uppföljning i Dashboard
- *Exkl. flexibel mediabudget
- Ca 20h konsulttid
- Flera annonskonton
- Flera kampanjer
- Flera annonsgrupper
- Flera annonser
- Obegränsat med sökord
- Anpassade budgivningsstrategier
- Flera annonstillägg
- Länkning av flera verktyg
- Uppföljning i Dashboard